چرا برخی گروههای قبیله خاص، خشونت پیشه و برهم زننده نظم اجتماعی هستند؟
افغانستان کشوریست که مردم آن همواره قربانی خشونت بوده و انواع خشونت موجود در دنیا را به تنهایی، تجربه کرده و میکنند، بعد از پایان دوره استبداد و تمامیت خواهی حاکمیت فاشیستی و قبیلهای در سال 1357، ترهکی با شعار "کور" "کالی" "دودی" ورکوم = خانه، لباس و نان میدهم پا به عرصه سیاسی کشور گذاشت و در عمر کوتاه حکومت خلقیها، شاهد بیشترین جنایات ضد بشری بودیم و دیدیم که کور گور و کالی کفن شد.
پرچمیها بعد از خلقیها بر اریکه قدرت نشستند و روش آنان را در پیش گرفته و جنایتهای بیشماری را مرتکب شدند، هرچند در آخرین روزهای عمر ننگین حاکمیت شان، شعار آشتی ملی داده و آزادی نسبی برای مردم فراهم ساخته و اقوام همیشه محروم کشور را نیز در قدرت سهیم ساختند.
با بسته شدن دوسیه سیاه خلق و پرچم، مجاهدین به پیروزی رسیدند، مردم امیدوار شدند که اینک ثمرات جهاد به بار نشسته و حکومت فراگیر، آزاد و همه جانبه، با ماهیت اسلام حقیقی به وجود آمده است، مردم با اشتیاق غیر قابل توصیف به استقبال مجاهدین شتافتند، آنان شب و روز در انتظار آمدن «وحدت» و «اتحادـ بودند که به آرزوی خود رسیدند!!!.
چند صباحی از ورود ظفرمندانهی مجاهدین در کابل نگذشته بود که شیشه امید مردم شکست و جنگهای داخلی مجاهدین شروع شد و کابل را به ویرانه تبدیل ساخت. آنان در جنایت، گوی سبقت را از کمونیستهای خلق و پرچم ربودند، چون از کمونیستها انتظار جنایت و وحشیگری میرفت و از مجاهدین نه! مجاهدین که برای نجات کشور از چنگال روسها تلاشهای فراوان نموده بودند، یکباره هدف مقدس جهاد را فراموش نموده برای رسیدن به قدرت انحصاری، به حذف فزیکی گروههای رقیب اقدام نمودند.
اقدام به حذف دیگران از صحنه، در حالی صورت میگرفت که تجربه حذف دیگران، در قدیم ناکام مانده بود، امیر آهنین افغان؛عبد الرحمن خان، برای نابودی برخی اقوام و مذاهب در کشور، اقدامهای جنون آمیز و خونباری را انجام داده بود اما به حذف و نابودی آنان موفق نشد و تنها دستاوردی که داشت این بود که دیوار وحدت ملی فرو ریخت و تفرقه و نفاق ملی جایش نشست و امیر آتشی که برای دیگران برافروخت و شعلهور ساخت، دودش به چشم قبیله حاکم هم رفت، و ما امروز شاهد فقر، عقب ماندگی، و احتیاج همهجانبه به بیگانگان هستیم، هرکسی کاسه گدایی در دست گرفته به سمت بیگانگان دست تکدی دراز میکنند، هرچند کاسه گدایی توسط شیطان بزرگ؛ آمریکا و روباه پیر؛ انگلیس کمابیش پر میشود و یا در ته کاسه گدایی چند ریال سعودی و یا روپیه پاکستانی و... ریخته میشود اما همه میدانیم که بیگانگان یک ریال و روپیه مفت و مجانی به کسی نمیدهند، در مقابل هر ریال سعودی که دریافت میشود، نفاق و تفرقه ملی تشدید میشود و دشمنی و خصومتها افزایش مییابد!
بعد از دوره حاکمیت ناموفق مجاهدین ، به ابتکار آمریکا و انگلیس، در پاکستان گروه طالبان به وجود آمد، گرگانی با لباس میش، ریش بلند و عمامه و لنگی سفید ابتدا مردم را امیدوار ساخت که فرشتگان نجات از راه پاکستان رسیدند و به زودی امنیت، عدالت و صلح را در کشور برقرار میسازند.
طالبان وقتی بر امور مسلط شدند، زنان را از حقوق مسلم شان، محروم ساخته و خانه نشین کردند، مکاتب را بستند و با خشونت تمام صدای آزادی خواهی مردم را در گلو خفه نمودند و در پی تضعیف و سرکوب اقوام غیر پشتون برآمدند، هزارهها ازبکها و تاجیکها و بقیه اقوام ساکن در کشور ر اسخت تحقیر کرده و تنبیه نمودند، آنان حتی بر پشتونهای منصف و آزادمنش که اعتقاد به برابری و برادری همگانی داشتند، نیز رحم نکردند.
با طغیان بیش از حد طالبان و اطاعت نکردن از حامیان اصلی؛ آمریکا و انگلیس قهر شان بالا آمد و یک شبه به عمر حاکمیت طالبان با استفاده از نارضایتی عمومی مردم افغانستان، پایان دادند، اما آنان را به کلی نابود نساختند، چون برای ناآرامی کشورهای اسلامی همواره نیاز به طالبان والقاعده و شبیه آنان، را احساس میکردند، به صورت پنهان توسط عربستان و پاکستان به تقویت آنان پرداختند و امروز شاهدیم که چه بر سر مردم ما آمده است.
با آمدن حکومت منتخب امید میرفت که کشور آرام شده و اقتصاد رونق یابد و فقر و بیکاری کاهش یافته و زندگی در مسیر درست انسانی قرار بگیرد. اما خشونت همچنان باقی است و همه روزه شاهد سر بریدن بیگناهان، انتحار و تخریب زیر ساختها سرک ها و پلها هستیم، همه مردم خشونت را لمس نموده و از نزدیک تجربه میکنند، صدای انفجار بمبهای انتحاری طالبان قلبهای کودکان، پیرهمردان و زنان را هر لحظه میلرزانند.
کارکرد پنهان طالبان برای جهان غرب
غربیها ازین موقعیت استفاده نابجای دیگر را نیز میکنند، آنان در کشورهای غربی، مواجه با موج اسلام خواهی مردم شان هستند، مردمی که از ابتذال و پوچی گری غربی به ستوه آمده اند و دنبال معنویت هستند، غرب با برجسته نمودن و رسانهی نمودن فعالیت های تروریستی طالبان و القاعده، آنان را به عنوان تصویر زنده اسلام در دنیا به نمایش میگذارند، مردم دنیا با دیدن خشونت و سربریدن و جنایات طالبان و امثال طالبان نسبت به اصل دین نیز بدبین میشوند، دین اسلام را که دین رحمت و مهربانی است و تنها راه نجات بشریت از گردابهای موجود است، را وارونه جلوه داده و آن را مساوی با ترور و وحشت و دهشت مینمایانند.
خشونت از منظر علم روانشناسی
البرت بندورا معتقد است که الگوهای ارتباطی associational pattern بیشترین تأثیر را بر الگوگیری میگذارند، افرادی که با آنها – به اختیار یا به اجبار- در ارتباط هستیم نوع رفتار قابل مشاهده ما را محدود میکنند و به همکین جهت، آندسته رفتارهایی که از آنها الگو میگیریم، بهتر میآموزیم، برای مثال در جامعه افراد ستیزهجو، پرخاشگر و مهاجم، رفتارهای انسان دوستانه محدود است و از این رو فرصت آموختن چنین رفتارهای نیز کمتر است.[1]
کجروی از منظر جامعه شناختی
نظریه بی سازمانی اجتماعی: مرتن معتقد است انحراف ناشی از ناسازگاری بین اهداف و وسایل نیل به آن اهداف است که هر دو ساخته جامعه است. مثلاً جامعه خود ثروت اندوزی را تشویق میکند در حالیکه راههای دسترسی بدان را محدود میکند. در چنین وضعیتی حالتهای پنجگانه جلوهگر میشود:
- همنوائیconformity: پذیرش اهداف فرهنگی و وسایل نهادینه شده.
- نوآوری innovation: پذیرش اهداف فرهنگی و انکار وسایل موجود و به جای آن نوآوری در وسایل.(دزدی، رشوه و ...)
- مناسکگرائی ritualism: پذیرش وسایل و انکار اهداف. مثل پایبندی به مقررات خشک بدون توجه به اهداف مورد نظر در قوانین.
- انزوا طلبی retreatism: عدم پذیرش اهداف و وسایل نهادینه شده و عدم جایگزینی اهداف و ابزارهای جدید. مثل روی آوردن به مواد مخدر و دوری کردن از جامعه.
- شورش rebellion: جایگزین کردن اهداف و وسایل مورد قبول خود به جای اهداف و وسایل مرسوم و متداول در عین حال به گونهای عمل میکند که باعث حذف فیزیکی او نشود مثل اعضاء گروهها و احزاب سیاسی تند و رادیکال.
طالبان نه اهداف ملی را قبول دارند و نه ابزار و سایل رسیدن به اهداف را که در جوامع انسانی نهادینه شده است لذا به خشونت و شورش متوسل میشوند ولو به قیمت نابودی مردم و تضعیف بنیاد اقتصادی و اجتماعی کشور منجر گردد!
نظریه جرم عقلانی نتلر:
جرم رفتاری است که فرد آن را در آن شرایط یک فرصت طلائی میداند و به نوعی آن را در مقابل تعقیب و گریزها، مقرون به صرفه و مغتنم میشمارد.
تقاضای مردم از طالبان
جنگ راه حل نیست، خشونت مردم را از شما بیزار میکند، به اعتقادات و باورهای دینی مردم آسیب میرسد، جنگ های داخلی صدر اسلام که بر حکومت حضرت علی کرم الله وجهه تحمیل شد و جنگهای که بر حضرت امام حسن رضی الله عنه تحمیل شد و فاجعه شهادت حضرت امام حسین رضی الله عنه آثار و پیامد ناگوار شان تا ابد بر جهان اسلام باقی بوده و خواهد ماند، شما بر مصیبت مسلمانان اضافه نکنید، زندگی در فضای صلح و امنیت برای همه مردم بهتر است دست از خشونت بردارید و به ظلم و ستم پایان دهید، در غیر این صورت مطمئن باشید که دیگران هم بیکار نمینشینند و دست بسته تسلیم شما نخواهند شد و نتیجه این خواهد بود که این جنگ برای همیشه ادامه خواهد داشت و جنگ طلبان دیگری نیز به صحنه خواهند آمد که روی شما را نیز سفید کرده و کشور را بر باد فنای همیشگی خواهند داد
والسلام علی االذین یستمعون القول فیتبعون احسنه.
با طالبان و طالبانیسم چه باید کرد؟ هویتگرایی (قسمت اول)
با طالبان و طالبانیسم چه باید کرد؟ انتخاب (قسمت دوم)
با طالبان و طالبانیسم چه باید کرد؟ عملیات انتحاری (قسمت سوم)
با طالبان و طالبانیسم چه باید کرد؟ افغانستان تغییر (قسمت چهارم)
با طالبان و طالبانیسم چه باید کرد؟ سه راه حل (قسمت پنجم)
صلحطلبی، هدف غاییِ سیاست
طالبانِ قدرت، نشسته بر پوستین استبداد دینی
#نسل کشی هزاره ها - شیعیان در افغانستان!
داعش را امریکا ایجاد کرد
پیامد صلج امریکا و طالبان در قطر
[عناوین آرشیوشده]
بازدید دیروز: 48
کل بازدید :652273
پیش به سوی عدالت، صلح و امنیت در افغانستان
غزنی؛ ولایت والی ساز - تجربه تلخ [65]
جایگاه علی علیه السلام درهستی [17]
چه کسی به طالبان پول میدهد؟ [43]
دانلوود نرم افزار اسلامی [19]
چرا همدستی طالبان در روز قدس [20]
در انتخابات پارلمان به اصلح رای بدهیم [4]
در انتخابات پارلمان به اصلح رای بدهیم [3]
رد مطالب شبکه تقرثه انگیز اهلبیت توسط آیت الله محقق کابلی [21]
نقش علم و دانش در پیشرفت انسان [7]
آمریکا و سیاست دوگانه در افغانستان [6]
عید سعید غدیر بر مسلمین مبارکباد [5]
مسلمانان قربانی فتوای ملا و مفتی! [23]
60% مبتلا به مشکلات روانی و روحی! [5]
دشمنان صلح و امنیت در افغانستان [13]
[آرشیو(28)]
تابستان 1387
بهار 1387
زمستان 1386
پاییز 1386
تابستان 1386
بهار 1386
زمستان 1385
تابستان 1385
بهار 1385
پاییز 1388
بهار 1388
زمستان 1388
بهار 1389
تابستان 1389
تابستان 1388
تابستان 89
زمستان 88
بهار 89
پاییز 89
زمستان 89
بهار 90
تابستان 90
پاییز 90
زمستان 90
بهار 91
تابستان 91
پاییز 91
زمستان 91
بهار 92
تابستان 92
پاییز 92
زمستان 92
بهار 93
تابستان 93
زمستان 93
پاییز 93
بهار 94
تابستان 94
پاییز 94
زمستان 94
بهار 95
تابستان 95
بهار 96
پاییز 96
زمستان 96
نوشته های پیشین وبلاگ
بدنبال آرامش
مجله مینه - پشتو
شورای جهانی هزاره
پایگاههای اطلاع رسانی مراجع تقلید
آیت الله محقق کابلی
زبان انگلیسی یاد بگیریم
علیجان زاهدی غزنوی
کودکان افغان عکس و تصویر
سلامت روان فرزندان
نسیم رهایی / ککرک غزنی / محمدی
آیت الله محقق کابلی
حزب وحدت
سایت شهید مزاری
سایت دانشگاه کاتب هزاره
سایت آیت الله محسنی
سایت ریاست جمهوری افغانستان
تاجیک مدیا
متن کامل قرآن کریم - دانلود
موسیقی افغانی برای وبلاگ
کشتار شیعیان در کراچی یا در هر کجای دیگر تاکی و تا چند!؟
مجمع علمی فرهنگی نور
سایت امام هادی- آیت اله محقق غزنوی
وبلاگ پشتو -جامعه روحانیت پشتونهای شیعه
سایت موسوی لاری - دانلوود کتاب
جمهوری سکوت
معلم عزیز رویش - مدیر لیسه معرفت غرب کابل
پیوندهای فرهنگی مذهبی
شریف حبیبی
از غزنی / واسع هیله من
آلبوم عکس و تصویر این وبلاگ
سایت جنبش ملی افغانستان
اندیشه مثبت
افغانستان پس از جنگ
تاجیک مدیا
سادات افغانستان
وبلاگ حقوقی صارم
لینکستان وبلاگهای افغانستانی
سایت گشایش
سایت غرجستان
سایت طلوع فجر
آموزش زبان انگلیسی
هفته نامه نىای غؤنه
غرجستان
تاجیک مدیا
قلم بیقرار
خبرنامه علودانی
هزاره پیوند
خبرهای تازه از علودانی
وطندار
کودکان وطن
خوات معاصر
خوات آنلاین
روزنه امید
برگ سبز - محمد رحمتی
ناهور - خوات
رو به فردا
درد دلهای یک باچه مهاجر
محمد شفق خواتی
استاد علیزاده مالستانی
مدرسه محمدیه غزنی
مردم مالستان
وحدت نیوز
نگاه فردا
سروش صبا
هم صنفی
در رثای بابه مزاری
مجله اخوت
هزاره پیوند
حزب وحدت
صادقی نیلی
هیله من غزنوی
علودانی
مشفق
بشیر احمدی
خوات آنلاین
قلم بیقرار
کودکان افغانستان
جامعه اسلامی علودانی
محمد صابری شملتو
جامعه نو شوکت علی محمدی
جمهوری سکوت
ابرار
دورتر از چشم اقیانوس
شریف سعیدی
نقش والدین در سلامن روان فرزندان
وحدت نیوز
مدرسه علمیه محمدیه
خوات معاصر
خوات آنلاین
حوات زیبا
خوات دانلود
رو به فردا